lördag 29 september 2012

Lidingöloppet


Femton kilometer och 1 timme, 32 minuter och 6 sekunder senare var jag aningen mer svettig (genomblöt) och mör i varenda liten muskel. Men vet ni? Det gör inget. Jag är överlycklig och riktigt stolt över mig själv. Det är första gången jag springer mer än 11 km, någonsin. Fast, något Göteborgsvarv blir det inte. Jag la ner de tankarna efter ungefär 4 kilometer i spåret idag.

Vi hade tur med vädret, det blev en härlig höstdag ute på Lidingö - perfekta förutsättningar för ett bra lopp. Vid starten kände jag mig stark, och peppad inför vad som skulle komma. Banan började med två (!) ganska branta backar, och där och då undrade jag om det här med Lidingöloppet var så klokt ändå. Kilometerna därefter gick av bara farten, med ett alldeles lagom flow. När jag hade sprungit en mil var det dags för drickastopp och banan alt Pågens kanelgifflar. Jag tog en giffel i farten, tänkte att jag kanske behövde den energin. Men usch, de där två betten gjorde mig illamående direkt. Och stunsen i benen, den försvann ungefär samtidigt som giffelbitarna åkte ner. Nu gick det tungt och trögt, och flowet var som bortblåst. Fortsatte mala på, och med ungefär 3 kilometer kvar fick jag nya krafter. 3 km är ju ingenting! Med 1 km kvar gjorde publikens hejarop att jag ökade på stegen ytterligare. Väl i mål fick jag blinka bort ett par tårar. Jag var så glad, och trött.

Mina mellantider:
5,5 km - 00:32:50
11,4 km - 01:08:55
15 km - 01:32:06


Jag blev ju inte direkt mindre nervös av att läsa den här lappen precis innan start.


Nu, med ett meal från Burger King, en Kexchoklad och en Gainomax i magen, och efter att ha tagit en alldeles för lång dusch (förlåt far!) håller jag sakta men säkert på att bli människa igen. Jag har bäddat ner mig i sängen, och inget i världen kan få mig att flytta härifrån de närmaste timmarna. Eller jo. Det skulle i så fall vara en snabb tur till skafferiet för att snylta av Sebastians och Julias lördagsgodis... (Och Sofy, stort tack för startplatsen. Utan dig hade jag aldrig kommit på tanken att utsätta mig för det här! :)

9 kommentarer:

Louise sa...

Såå bra!!! Du är grym!!

Anonym sa...

Am 29.9.2013 startet um 9:00 Uhr der 40. Berlin-Marathon ( : Wir stehen an der Strecke. Versprochen!!!

Anonym sa...

... oder am 5. Mai 2013 der 25-km-Lauf mit Start auf dem Olympischen Platz und Einlauf durch den Olympischen Tunnel ins Olympiastadion ( :

Anonym sa...

Bra gjort Annick/Peter

Life of Lisa sa...

Vad duktig du är, fantastisk prestation!! Jag ska hoppa eventuella gifflar imorgon låter det som ;)

Grym tid för övrigt, var nöjd och stolt. Och sov gott :)

Monica sa...

Jag är SÅ stolt över dig!!!

Clara sa...

Vad bra!!!

Fnulan sa...

Men vad duktig du är! Stort GRATTIS!!

Lina sa...

Superbra jobbat!! Grymt! Jag sprang Tjejloppet igår, sista delen i T.klassikern. Så skönt! :-)