fredag 5 juli 2013

Resfredag: Bryssel

För ett par veckor sedan spenderade jag tre dagar i Bryssel - Europas huvudstad. Jag var där på jobbuppdrag, men mellan möten och mingel hann jag också med lite roligheter. 


Det går inte att nämna Bryssel, utan att i samma mening säga något om EU. Hela staden genomsyras av denna storslagna apparat, det går liksom inte att undgå. På bilden står jag för övrigt och ser väldigt förnöjd ut utanför kommissionens högkvarter.


Som sagt, det går knappast att ta ett steg utan att påminnas om den europeiska unionen.


Japp. Ännu en "nu-posar-jag-framför-kommissionen"-bild.


Men det finns ju faktiskt andra saker att titta på i Bryssel. Som Grand Place till exempel, det välkända torget mitt i stadskärnan. På torget hittar man bland annat Bryssels stadshus - som började byggas redan år 1402. 


Stadshuset är fullt av vackra och spännande detaljer.


Och så har vi såklart Manneken Pis. Att en kissande liten staty (med betoning på liten, mycket mindre än vad jag hade trott) har lyckats bli världskänd är för mig fortfarande obegripligt. Vad är grejen liksom? Hur som helst, det går tydligen inte att befinna sig i Bryssel utan att ta ett foto, kameran åkte som ni ser fram per automatik.


Nej, kissande små pojkar i all ära, men det som fångade min uppmärksamhet var istället alla otaliga chokladbutiker som låg strategiskt belägna vart jag än vände min (målsökande) blick. Mitt resesällskap hävdade att Leonidas inte skulle göra mig besviken... och visst hade hon rätt. Guldasken med belgiska praliner var verkligen en äkta skattkista. Min favorit? Åh, en av de vita pralinerna med "jordgubbsmousse"-fyllning. Oj. Så. God.

Matmässigt kan jag annars rekommendera den fräscha matkedjan The Foodmaker, där jag lunchade ett par gånger. God, nyttig och, förhållandevis prisvärd, mat. Gillar man smoothies kan också Helixir vara värt ett besök. De kan det där med smoothies.

Angående boende - det kryllar av hotell i alla prisklasser i Bryssel. Se dock till att boka i god tid, jag försökte boka ett tiotal olika boenden innan jag hittade ett ledigt rum. Jag hamnade till slut på The Phileas Fogg, ett bed & breakfast som har en personlig prägel man sällan hittar någon annanstans. Lätt värt alla fullbokningar!

*****

Så - gillar man stadspuls, EU och choklad är ett besök till Bryssel givet. Jag kommer förmodligen att åka dit igen, om inte annat för att köpa upp ett lager av de där jordgubbsmousse-pralinerna...

Inga kommentarer: